Stationen 1904.
Vykort från Axel Eliassons Konstförlag, Stockholm.
Ett gammalt ånglok
på Kinnekulle-banan, våren 1983.
År 1897 stod den praktfulla stationen och spåren klara.
Från början rullade tågen mellan Kinnekulle och Lidköping, men bara ett år senare var Mariestad ansluten till spåren.
Nu för tiden finns det även flera direktresor om dagen mellan Råbäck och Göteborg.
Stationshuset var en stor 1.5 plans stenbyggnad med T-formad grundplan. Det var försett med rikt dekorerade gavlar, 2 hörnpaviljonger av trä med torn, och hade utsirade järnräcken på taknockarna.
Bangården bestod då av 3 spår, medans numera är bangården borta och det som är kvar är bara ett enkelspår.
Då besökare steg av tåget vid stationen, såg de det dåvarande Turisthotellet uppe på kullen, en liten bit ifrån.
Det vackra turisthotellet bidrog till att locka många gäster och besökare från både när och fjärran, att resa till och från Råbäck station under närmare åttio år.
Stationen under början av sin storhetstid. Foto från ca 1899 – 1901.
Vykort från 1904. En svart/vit bild som har färglagds, såsom de gjorde förr, innan koden för färgframkallning knäckts.
De vackra utsmyckningarna på stationshusets tak och taknocklar, togs bort någon gång mellan åren 1915 -20.
Vykort från 1920. Nu har utsmyckningarna kring taknocklarna tagits bort.
Till slut togs även de även de vackra hörnpaviljongerna bort.
Den sista bilden vi lyckats hitta på stationen med hörn paviljongerna kvar, här nedan, är från Kinnekulle Hembygds förening.
Råbäck stationshus, foto från ca 1950.
Numera är den enda bevarade utsmyckningen på stationen, trä-verandorna på framsidan av fastigheten. Stationshuset används som en privatbostad sedan i början av 1950, då fastigheten slutade verka som ett stationshus.
Däremot är hållplatsen Råbäck levande och väl trafikerad idag. Härifrån reser man enkelt vart man vill, via Mariestad, Lidköping eller Göteborg.
Trafiken på Kinnekullebanan har ökat med 44% på 10 år och fortsätter att öka. Västtrafik satsar på Kinnekullebanan och satte in 3 nya miljövänligare Itinotåg på banan i november 2009.
Dessa tåg kan dessutom ta fler resenärer än de tidigare tågen, de erbjuder även större plats, bredare dörrar och låg-golv för funktionshindrade.
För att veta mer om tågförbindelser och tider, gå till Västtrafiks hemsida här.
Stationshuset är idag en privatbostad. Bilden till höger visar nuvarande Råbäcks stations hållplats med sin väntkur.